#8 Piach w Filiżance – Odcinek 6 | Dakar 2024

#8 Piach w Filiżance – Odcinek 6 | Dakar 2024

Maratoński odcinek specjalny za nami. Kierowcy po 48 godzinach bez kontaktu z ich zespołami mogą w końcu wrócić do wspólnej bazy i nabrać sił do rywalizacji na pozostałych kilku tysiącach kilometrów. W Dakarowym Deserze kilka słów o kategorii Dakar Future Mission 1000.

The bivouac during the Stage 6 « 48 Hours Chrono » of the Dakar 2024 from January 11 to 12, 2024 around Subaytah, Saudi Arabia

Migawka dnia

Ostatnie dwie doby były pełne przygód, emocji, zakopań, dachowań i dla wielu, walki o przetrwanie. Jak zawsze zacznijmy od motocykli. Skyler Howes i Pablo Quintanilla pierwszego dnia odcinka specjalnego nie mieli szczęścia. Maszyna zawodnika z USA uległa awarii, która zmusiła go do wycofania się z rajdu. Chilijczykowi skończyło się paliwo, co pogorszyło jego czas odcinka o ponad godzinę. Adrian Van Beveren ukończył w najkrótszym czasie pierwszą połowę maratonu, by wygrać jego całość następnego dnia. Na drugiej pozycji ukończył Australijczyk – Toby Price.

20 KOITHA VEETTIL Harith Noah (ind), Sherco Factory, Sherco, Motul, Moto, FIM W2RC

Kolejne mocne przetasowania w klasyfikacji samochodów. Dotychczasowy lider Yazeed Al Rajchi musiał wycofać się z Dakaru, po tym jak jego pojazd został podbity przez małą nierówność i kilkukrotnie dachował. Pomimo niepewności co do stanu technicznego samochodu po pierwszym odcinku maratonu, Sebastian Loeb ukończył etap w najkrótszym czasie. Na drugiej pozycji dojechała legenda rajdów Carlos Sainz, a ostatnie miejsce na podium zajął Mattias Ekstrom w Audi.

203 LOEB Sébastien (fra), LURQUIN Fabian (bel), Bahrain Raid Xtreme, Prodrive Hunter

Kategoria challenger na szczęście bez zmian. Eryk Goczał ponownie stawił się pierwszym miejscu po dwóch dniach bezbłędnej jazdy. Michał dojechał niecałe 16 minut po nim, a trzecie miejsce zajęła Hiszpanka – Christina Gutierrez Herrero.

#302 GOCZAL Eryk (pol), Mena Oriol (spa), Energylandia Rally Team, Taurus T3 Max

Maraton okazał się wielkim wyzwaniem dla ciężarówek. Etap zmusił aż 6 drużyn do wycofania się z rajdu. Pierwsi dojechali Czesi z zespołu MM Technology team, drugi był Mitchel Van Den Brink a trzeci Ales Loprais.

#601 MACIK Martin (cze), TOMASEK Frantisek (cze), SVANDA David (cze), MM Technology Team, Iveco Powerstar

Co ciekawe, etap, który dla wielu był jednym z najtrudniejszych, nie pokonał żadnej ekipy Dakar Classic. Wszystkie pojazdy dojechały na metę a lider stawki Carlos Santaolalla Milla, pokazał, że nie znajduje się tam bez powodu. Po wygranej na 6 etapie Hiszpan nadal prowadzi w klasyfikacji generalnej z Lorenzo Traglio tuż za nim na drugim miejscu.

Polacy na Dakarze

Etapu maratońskiego nie ukończyła niestety Magdalena Zając. Jej samochód zakopał się, a siłowniki do podnoszenia samochodu…przestały działać. To zmusiło drużynę do wycofania się z udziału w odcinku i przetransportowania pojazdu na kolejny biwak. Krzysztof Hołowczyc dalej walczy, ale nie bez problemów. Podczas pierwszego dnia maratonu jego samochód zderzył się z drugim pojazdem. Nikomu nic się nie stało i obie drużyny kontynuowały rajd. Niedługo po tym, inna awaria zmusiła polską drużynę do zatrzymania się 8 km przed biwakiem. Najwyraźniej usterka okazała się na tyle poważna, że Mini nie dało rady ukończyć etapu. Wróci do nas podczas zmagań w pozostałej części rajdu.

#217 HOLOWCZYC Krzysztof (pol), KURZEJA Łukasz (pol), X-Raid Mini JCW Team, Mini John Cooper Works Rally Plus

Goczałowie dalej na czele. Kolejne zwycięstwa Eryka pokazują klasę młodego Polaka. Znajduje się on obecnie na 10 pozycji w klasyfikacji generalne wszystkich samochodów! Szybka bezawaryjna jazda pozwala mu, na uzyskanie lepszego czasu od legend Dakaru jak Stephane Peterhansel czy Nasser Al-Attiyah.
Na świetnej 16. pozycji etap maratoński w Dakar Classic ukończyli Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński, którzy w klasyfikacji generalnej zajmują 19. pozycję.
Niestety w klasie ciężkiej prowadzenie utracili Darek Rodewald z dwójką Holendrów, którzy ukończyli maraton na czwartej pozycji. W klasyfikacji generalnej zajmują również 4 notę, za dwiema czeskimi i jedną hiszpańską załogą.
Konrad Dąbrowski zajął bardzo dobre 16. miejsce w kategorii motocykli. Maciej Giemza niestety nie ukończył maratońskiego etapu, z uwagi na kontuzję nadgarstka.

Dakarowy Deser

RACE – DAKAR 2024 – 07/01/2024 – Stage 2 – Al Henakiyadh > Al Duwadimi – Dakar future Mission 1000

Dzisiejszy deser chcielibyśmy poświęcić krótkiemu wprowadzeniu do nowego projektu organizatorów rajdu. Dakar Future Mission 1000 jest programem stworzonym dla inżynierów i ich projektów. Inicjatywa pozwala im na przetestowanie nowych technologii skupiających się na ekologicznym transporcie. Obecnie najpopularniejszym trendem jest zasilanie pojazdów prądem lub wodorem. Samochody i motocykle o takim właśnie napędzie biorą udział w tegorocznej odsłonie Rajdu Dakar.

RACE / DSS – DAKAR 2024 – 11/01/2024 – Stage 6 – Shubaytah > Shubaytah– Dakar 1000 Mission Future


Uczestnicy pokonają w dwa tygodnie dystans 1000 kilometrów, podzielony na około 100-kilometrowe odcinki.
Oto 10 pojazdów startujących w kategorii Mission 1000

  1. Sylvain Espinasse – elektryczny motocykl Tacita
  2. Oscar Polli – elektryczny motocykl Tacita
  3. Willy Jobard – elektryczny motocykl E-XE880 Rally
  4. Wenmin Su – elektryczny motocykl E-XE880 Rally
  5. Gang Jun Cai – elektryczny motocykl E-XE880 Rally
  6. Francisco Jose Gomez Pallas – elektryczny motocykl Bat Power Racing
  7. Dick Zuurmond i Simon Koetsier – elektryczno–wodorowy samochód E-Lions H2
  8. Jamie Campbell i Bruno Jacomy – wodorowy SSV Hyse – X1
  9. Jean Michel Paulhe i GuthierGibert – bio-etanolowa hybryda SSV Maverick X3XRC 2019
  10. Jordi Juvanteny, Jose Luis Criado i Xavier Ribas – wodorowa ciężarówka KH7-Ecovergy TGA 26.480

Punktacja w tej kategorii odbywa się na zupełnie innych zasadach. Organizatorzy wyznaczyli czas docelowy dla każdego etapu rajdu. Pojazd, który osiągnie czas o 10% gorszy od wyznaczonego, nie otrzyma punktów. Ci, którym uda się zbliżyć do wyznaczonego celu w zakresie 5%, otrzymają 5 punktów, a dla kierowców pobijających określony czas przejazdu o 10% lub więcej, będzie czekała nagroda w postaci 10 punktów. Dodatkowym wyzwaniem każdego etapu jest „Launch Control”. Zawodnicy, którzy w najkrótszym czasie pokonają pierwsze 100 m odcinka, otrzymają dodatkowe 10 punktów. Ostatnim urozmaiceniem w klasie jest „Fan Boost”. Zawodnicy startujący w kategorii Mission 1000, prezentują na mediach społecznościowych swoje pojazdy i zastosowane w nich technologie. Każdego weekendu, fani dookoła świata, będą głosować, który projekt podoba im się najbardziej. Drużyna z największą liczbą głosów otrzyma 5 punktów.
Organizatorzy przewidują, że klasa z roku na rok będzie rosła w liczbę załóg, a technologie sprawdzane podczas ekstremalnych warunków rajdu, będą wykorzystywane w pojazdach cywilnych.