Gdy seks był bezpieczny, a wyścigi groziły śmiercią – Dolly Buster i afera w Formule 1

Gdy seks był bezpieczny, a wyścigi groziły śmiercią – Dolly Buster i afera w Formule 1

Branża erotyczna od zawsze była obecna w motorsporcie, szczególnie w okresie rewolucji seksualnej na przełomie lat 80. i 90. Świat wypełniony testosteronem, dymem z papierosów i oparami whisky był idealnym środowiskiem do promowania takich marek jak Playboy, Penthouse, Durex, czy Viagra. Cofnijmy się w czasie do szalonych lat 90., gdy wszystko było można!

Dolly Buster podczas podpisywania plakatów (fot. nieznany autor)

Seksualna rewolucja w Niemczech

Po upadku muru berlińskiego przez wschodnią część Niemiec przetacza się fala seksualnej rewolucji. Obywatele upadającego NRD byli wprost spragnieni tego, co w RFN-ie uchodziło za normę. O ile posiadanie materiałów pornograficznych było zgodne z prawem, o tyle ich rozpowszechnianie było już karalne. Kolorowe gazety erotyczne drukowane na śliskim papierze, kasety VHS, wymyślne gadżety łóżkowe, to wszystko zalało zjednoczone Niemcy. Wybuchło prawdziwe szaleństwo! Fala społecznych przemian stała się okazją do budowania karier dla wielu pięknych kobiet ze wschodnioeuropejskich krajów. To wtedy w niemieckiej branży dla dorosłych pojawiły się przedstawicielki PRL-u jak Teresa Orłowska używająca w branży pseudonimu Foxy Lady, czy Danuta Lato występująca pod pseudonimem Danuta Duval.

Teresa Orlowski aka Foxy Lady, właśc. Teresa Orłowska (fot. nieznany autor)

Emigrantka

Wśród kobiet, które poszukiwały sławy była też Nora Dvořáková urodzona 23 października 1969 roku w Pradze. Nora przez długi czas funkcjonowała pod zmyślonym imieniem i nazwiskiem Kateřina Bochníčková, jednak później już na stałe związała się ze swoją artystyczną tożsamością Dolly Buster. Krótko po rozpoczęciu nauki w Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Pradze wyemigrowała wraz z rodzicami do RFN. Tam ojciec dostał pracę na lotnisku we Frankfurcie, gdzie nocami młoda Nora pomagała mu jako tłumaczka. Ojciec upatrywał w niej przyszłą policjantkę, a ona sama marzyła o zastaniu weterynarzem.

Dolly Buster (fot. nieznany autor)

Początek kariery

Wykorzystując swoje fizyczne atuty, Dolly bardzo szybko zaczęła występować w rozbieranych sesjach zdjęciowych. Pierwszą propozycję dostała będąc w klubie nocnym i nie zamierzała zmarnować tej szansy. Już w wieku 18 lat zagrała w swoim pierwszym filmie erotycznym. Tak też poznała producenta Josefa „Dino” Baumbergera, za którego wyszła w 1997 roku w Las Vegas. W czasie swojej kariery Dolly zagrała w około 60 filmach i jak przyznała po latach – uważa je za sztukę, a moralność nie za bardzo ją wtedy interesowała. W 2008 roku została wybrana w Niemczech najgorętszą gwiazdą branży filmów dla dorosłych. Po skończonej karierze stała się osobowością medialną, malarką, piosenkarką i autorką książek. W 2004 bez sukcesu kandydowała do Parlamentu Europejskiego.

Christian Parzer, Dolly Buster, Klaus Klaffenböck, tor Paul Ricard, 1995 r. (fot. Rubra)

Dolly Buster będzie się ścigać!

W latach 90. Dolly przeżywała szczyt swojej popularności. Głównie za sprawą austriackiego magazynu erotycznego ÖKM, z którym była związana zawodowo. Zarobione pieniądze postanowiła wykorzystać na promocję w miejscu, gdzie było najwięcej konsumentów treści z jej udziałem, czyli na torze wyścigowym. Tak powstał Dolly Buster Racing Team, który sponsorował kilku zawodników w wyścigach motocyklowych. Jednym z nich był Andreas „Andy” Preining, który odnosił sukcesy w Mistrzostwach Europy w klasie 250ccm. Awansował nawet do Pucharu Świata. W 1989 roku na torze Hockenheim Andy, a właściwie zatarty silnik w jego motocyklu, który nagle unieruchomił maszynę, był przyczyną karambolu, w wyniku którego śmierć poniósł Iván Palazzese. Andy zakończył karierę w 1994 roku i zaczął pracować w agencji detektywistycznej swojego ojca.

Dolly Buster i Andreas „Andy” Preining (fot. nieznany)

Podwójna moralność

W latach 90. branża erotyczna generowała w Niemczech absurdalne pieniądze, więc oczywistym jest, że większość niemieckich mężczyzn miało z nią kontakt. Magazyn erotyczny ÖKM, w którym Dolly regularnie występowała, sponsorował również Klausa Klaffenböcka i Christiana Parzera – Mistrzów Świata w wyścigach motocykli z wózkiem bocznym z 2001 roku. Jednak kontrakt z ÖKM stał się dla nich błogosławieństwem, a zarazem przekleństwem. Zespół dostawał duże pieniądze na ściganie, ale tematyka głównego sponsora skutecznie odstraszyła innych partnerów, jak choćby Dietricha Matschitza – założyciela Red Bull GmbH, który właśnie z tego powodu odmówił im wsparcia finansowego. Klaus zakończył karierę w 2011 roku, ale wciąż jest związany z motorsportem. Głównie z wyścigami TT na słynnej wyspie Man.

Dolly Buster i Andreas Preining, podczas prezentacji nowej Aprilii 250ccm w Wiedniu w 1992 r. (fot. Ulrich Schnarr / APA-Archiv / via derstandard.de)

Dollygate w Formule 1

Z szeroko pojętą erotyką jest jak z diso polo, niby każdy słyszał i doskonale zna, ale jednak wstyd się przyznać. Dlatego pojawienie się Dolly Buster w padoku Formuły 1, podczas GP Niemiec na torze Hockenheim w 1994 roku, wywołało niemały skandal. Fotografowie dostali szału i przepychali się, aby mieć zdjęcie Dolly Buster. Ta upodobała sobie box Benettona, w którego barwach ścigał się ówcześnie Michael Schumacher. I raczej nie był to przypadek.

Mechanik zespołu Benetton F1 pozuje z Dolly w padoku na torze Hockenheim, 1994 (fot. nieznany autor)

Wszystko wskazuje na to, że Dolly była gościem VIP na zaproszenie Ralfa Schumachera. Młodszy brat Michaela i Dolly znali się prywatnie. Już wtedy krążyły plotki o tym, że Ralf chce zainwestować bardzo duże pieniądze w sieć świetnie rozwijających się w Europie sex shopów Beate Uhse, w których ogromną popularnością cieszyły się produkcje z udziałem Dolly w roli głównej. Z uwagi na to, że Ralf miał wtedy 19 lat, prawdopodobnie za całą tą inwestycją stał ówczesny menadżer braci Schumacher Wilhelm Weber. Sama Beate Uhse prywatnie była dość konserwatywną kobietą, ale moralne aspekty zupełnie nie przeszkadzały jej w biznesie. Była pilotka Luftwaffe po II wojnie światowej otworzyła pierwszy na świcie sklep z wysyłkową sprzedażą gadżetów erotycznych. Pomogła w karierze nie tylko Dolly Buster, ale również Teresie Orłowskiej.

Impreza stacji RTL z udziałem Teresy Orlowskiej i Dolly Buster, 1994 (fot. nieznany autor)


Gwiazda ÖKM wywołała ogromne zainteresowanie fotoreporterów w padoku F1. Na straży moralności od razu stanął w tej sytuacji dział PR-owy Williamsa, który poskarżył się samemu Berniemu Ecclestonowi, jakoby sponsorzy innych zespołów nie byli zadowoleni z wizyty gwiazdy filmów dla dorosłych w ich sterylnym świecie pełnym szlachetnych zasad. Oczywiście nie chodziło o żadną moralność, a jedynie o fakt, że logo Benettona było na każdym możliwym zdjęciu, bo Dolly zebrała dookoła siebie niemalże wszystkich fotografów. Swoją drogą włoska marka odzieżowa Benetton nigdy nie stroniła od kontrowersyjnych kampanii reklamowych, które nawet i dziś mogą bulwersować.

Dzika następczyni

Kilka lat później w ślad za Dolly Buster poszła Gina Wild, a właściwie Michaela Schaffrath. W latach 90. Gina była bardzo popularną gwiazdą niemieckich filmów erotycznych. Podobnie jak Dolly była związana z magazynem i wytwórnią ÖKM. W ten sposób w 2000 roku pojawiła się torze Hockenheim w roli grid girl reprezentującej ÖKM Racing Team. Rok później Gina zakończyła karierę i została osobowością telewizyjną. Po kilku latach wyznała, że uzależnienie od seksu sprawiło, że pracowała w jednym z domów rozpusty we Frankfurcie tylko po to, aby je zaspokoić. W 2008 roku wystawiła swój pseudonim na sprzedaż.